Ny arena ska stötta företagen mot ett hållbart näringsliv

Sedan 1990 har industriföretagen i Ulricehamn minskat sina årliga utsläpp av växthusgaser med närmare 9 000 ton. Nu har vi, tillsammans med Ulricehamns Sparbank och IPM Brand & Communication, startat upp ett nytt nätverk som ska stärka företagens hållbarhetsarbete i resan framåt.

Föreläsning med människor sittande på stolar.

I slutet av september bjöd vi in företagen till en inspirationsfrukost för att bädda för ett nytt hållbarhetsnätverk i Ulricehamn. Emma Hagman, hållbarhetsansvarig på Ulricehamns Sparbank, hälsade alla välkomna. Under morgonen lyssnade vi in företagens tankar och idéer om hur vi på bästa sätt kan skapa en hållbar framtid tillsammans.

– Vi har länge jobbat med att minska utsläppen av växthusgaser i vår organisation. Nu är det dags att ta nästa steg. Ett hållbart näringsliv gör kommunen attraktiv vilket på sikt leder till ökad inflyttning, bättre arbetsmarknad och starkare företag. En situation där alla är vinnare, säger Ola Alinvi, miljöstrateg på Ulricehamns kommun.

Tanken med initiativet är att förena företagen i olika utmaningar inom hållbarhet. Det nya hållbarhetsnätverket ska vara en arena där företagen kan dela med sig av kunskap, inspireras och hitta nya vägar framåt.

– Min uppfattning är att ett nätverk som detta behövs. Det var många bolag på plats under inspirationsfrukosten. Jag tycker att det känns positivt att så många, lokalt, ser nytta av att samarbeta i de här frågorna, säger Mia Marecek, Sustainability Developer på Götessons.

Mia är med i den referensgrupp som skapats för att stötta hållbarhetsnätverket framöver. Referensgruppen består av personer från olika företag i kommunen. Sebastian Rönnfalk, Logistics Manager & HR på Jobro, är också med i gruppen.

– Jag tror att nätverket kan hjälpa oss att hitta vilka aktiviteter vi kan jobba med inom hållbarhet. Min förhoppning är att vi kan lära oss av varandra och att utbytet kan konkretisera arbetet på ett bra sätt, säger Sebastian.

Under inspirationsfrukosten fick företagen också lyssna till lagkrav inom det nya hållbarhetsdirektivet och metoder för att hantera växthusgaser. Catharina Nord, varumärkesstrateg på IPM Brand & Communication och Jenny Jakobsson, hållbarhetsstrateg på Hållbarhetsteamet i Jönköping, guidade företagen genom de nya reglerna och bjöd på insikter som kan användas i arbetet framöver. Föreläsningen var en av många satsningar som väntar i det nya hållbarhetsnätverket.

– I slutet av förra året skickade vi ut en enkät för att ta reda på vad vi behöver satsa på för att skapa ett hållbart näringsliv i Ulricehamn. Nu är det upp till företagen själva att utifrån resultatet bestämma vad kommande träffar ska innehålla, säger Patrik Andersson, projektsamordnare på Näringsliv Ulricehamn.

Mer läsning

Hållbarhetsarbetet i Ulricehamns kommun

Vill du ta reda på mer om hur vi arbetar med ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet?

Vårt hållbarhetsarbete

Frågor?

Ola Alinvi, miljöstrateg
ola.alinvi@ulricehamn.se
0321-59 52 72

Patrik Andersson, projektsamordnare
patrik.andersson@nuab.eu
0321-59 59 67

Publicerat av Elin Ohlsson den 30 oktober 2024, senast ändrad den 25 oktober 2024